Despre rolul limbilor străine … pentru tinerii sportivi
Despre rolul limbilor străine … pentru tinerii sportivi
,,Cine a înălţat munca până la iubire, acela a coborât raiul pe pământ.” Simion Mehedinţi
Timp de două săptămâni şi ceva la Liceul Internat Republican cu Profil Sportiv s-a desfăşurat o decadă a limbilor străine, axată, în primul rând, pe comunicare, creativitate, resurse multimedia. Au participat nu numai profesorii de specialitate, elevii, dar şi toţi ceilalţi angajaţi ai instituţiei (în măsura posibilităţilor, am comunicat în anumite zile doar în limba engleză, apoi rusă, franceză).
A fost o experienţă captivantă, utilă, obiectivul de bază fiind promovarea limbilor străine prin creativitate. Datorită regimului zilei bine structurat, dar şi firii ambiţioase a elevilor din această instituţie, ei îmbină armonios cartea şi sportul. Ţin piept la toate: cantonamente, lecţii, competiţii sportive de diferite ranguri, în ţară ori peste hotare, antrenamente, meditaţii, traume, succese şi înfrângeri, activităţi extraşcolare etc. Ei au însuşit un adevăr – o bună cunoaştere a limbilor moderne şi sportul îţi pot deschide drum verde în viaţă. Aceasta îi motivează să evolueze zi de zi. Talentatele profesoare Fatima Laşcu, Maria Şauga, Liuba Armaşu, Aliona Covanji, Aurelia Muştuc, Taisia Ochişor la fiecare lecţie promovează noul, încurajează şi susţin studierea limbilor rusă, engleză, franceză.
***
…Alături de 10 pedagogi am asistat la o lecţie publică de limba franceză a profesoarei Aurelia Muştuc în clasa a IX-a. Au fost 45 minute de comunicare doar în limba franceză. Atmosfera creativă, formele de lucru variate, mijloacele instructive selectate cu grijă, tactul, bunăvoinţa profesoarei au încurajat elevii să se manifeste activ. Consider că cel mai bun indicator al eficienţei unei lecţii sunt numărul şi calitatea notelor luate de elevi. În cazul dat – doar note pozitive. Un succes evident!
Decada a fost completată de un vibrant recital de poezii şi o minunată expoziţia a gazetelor de perete în care elevii şi-au valorificat talentul de a picta şi alte abilităţile artistice, plasticitatea exprimării scrise, dar şi a celei orale la prezentarea acestora.
Din sondajul de opinie organizat de profesoara Aurelia Muştuc şi dra Taisia Ochişor (la care au participat 144 de persoane) a fost clar că toţi intervievaţii consideră necesar a cunoaşte o limbă străină, iar 49,3% pledează pentru studiul limbii engleze. Prima în topul preferinţelor, ca destinaţie pentru continuarea studiilor, este Marea Britanie (31,25%).
Decada a finalizat cu seminarul Catedrei limbi străine la care au participat toate cadrele didactice din instituţie.
***
Cunoştinţele teoretice au cu adevărat valoare doar atunci când se materializează în creaţia discipolilor, la orice disciplină – fizică, chimie, artă plastică, limba română… Rolul pedagogului este de a stârni curiozitatea, de a lichida blocajul emoţional, a aprinde dorinţa elevului de a ajunge la succes, selectând în acest scop cele mai eficiente metode. La seminar , aveam senzaţia că mă aflu într-un adevărat laborator de creaţie, unde persista dorinţa fiecăruia de a-şi împărtăşi experienţa şi impresiile – Natalia Brad, profesoară de română, şefa comisiei metodice Limbă şi comunicare, Veronica Şaptelici, profesoară de română, şefa Catedrei de dirigenţie, dl Tudor Corai, istorie ş. a.
… În pauză am întrebat-o pe dna Muştuc:
– Nu vă tentează ideea de a părăsi Moldova?
– Am să vă răspund cu vorba tatei: ,,Vom fi ultimii care vom stinge lumina în aeroportul Chişinău. Nu vom pleca niciodată, poate doar la vreo stagiu peste hotare.
Alături se afla domnişoara Taisia Ochişanu, profesoară de limba engleză, cea mai tânără în colectivul profesoral. Trudeşte pe tărâmul pedagogic de doi ani, imediat după absolvirea Universităţii Pedagogice ,,I. Creangă” . Participând la mai multe activităţi, am avut posibilitatea să o cunosc, e viu model al tânărului specialist – bun orator şi gânditor, deschis spre tot ce e nou, cu spirit de echipă. O întreb:
– Când aţi conştientizat că doriţi să deveniţi pedagog?
– De mică mi-am dorit să predau anume limba engleză. Însă nu oriunde, ci în capitală.
– Visul v-a devenit realitate. Ce mesaj aţi transmite profesorilor Dumneavoastră?
– Un sincer mulţumesc dascălilor mei de la Liceul Teoretic ,, Alexei Mateevici”, Căuşeni.
– Cum sunt elevii?
– Activi, energici, perseverenţi. Mereu ocupaţi. Întrucât practică sportul, au ţinute impecabile.
***
Seminarul a fost consacrat predării limbii moderne prin prisma comunicării, a creativităţii, însă la toate activităţile în capul mesei a fost limba română, graiul nostru sfânt. În acest sens, exemplul directorului adjunct pentru instruire, Fatima Laşcu, este unul cât se poate de elocvent. Osetincă de origine, ea cunoaşte foarte bine română, o vorbeşte fluent, apelând la un limbaj literar şi didactico-ştiinţific impecabil. În fiecare cuvânt pune dragoste, astfel făcând şi limba engleză mai duioasă şi mai atractivă pentru studiu.
P.S. S-au deschis hotarele… Îmi doresc să apucăm timpurile când noi, copiii noştri, străinii vor putea să aleagă oricare stat din lume pentru studii, competiţii sportive, conferinţe ştiinţifice, stagii, căsătorii mixte, schimb de experienţă, odihnă. Distanţele să rămână doar o amintire…
Victoria LAZARIUC