Despre rolul limbilor străine … pentru tinerii sportivi

Despre  rolul  limbilor  străine … pentru tinerii sportivi

,,Cine a înălţat munca până la iubire, acela a coborât raiul pe pământ.”                                                                                       Simion Mehedinţi

Timp de două săptămâni şi ceva la  Liceul  Internat  Republican  cu  Profil  Sportiv  s-a  desfăşurat  o  decadă  a limbilor  străine, axată, în  primul  rând,  pe  comunicare,  creativitate,  resurse  multimedia.  Au participat  nu numai profesorii de specialitate, elevii,  dar  şi  toţi ceilalţi angajaţi ai instituţiei (în  măsura  posibilităţilor,  am   comunicat  în  anumite  zile  doar  în  limba  engleză,  apoi  rusă,  franceză).

A fost  o   experienţă  captivantă,  utilă, obiectivul de  bază fiind  promovarea  limbilor  străine  prin  creativitate.  Datorită  regimului  zilei  bine  structurat,  dar  şi  firii ambiţioase a elevilor din  această  instituţie, ei  îmbină armonios    cartea  şi  sportul. Ţin  piept la  toate:  cantonamente, lecţii,  competiţii  sportive  de  diferite  ranguri,  în  ţară  ori  peste  hotare, antrenamente,  meditaţii,   traume,   succese  şi  înfrângeri,  activităţi  extraşcolare  etc.  Ei au  însuşit un  adevăr – o bună  cunoaştere a  limbilor  moderne  şi  sportul  îţi  pot  deschide  drum  verde  în  viaţă.  Aceasta  îi motivează  să evolueze zi de zi. Talentatele profesoare Fatima Laşcu,  Maria Şauga,  Liuba Armaşu,  Aliona Covanji,   Aurelia Muştuc,  Taisia Ochişor    la fiecare lecţie  promovează  noul,  încurajează  şi  susţin  studierea  limbilor  rusă,  engleză,  franceză.

***

…Alături  de   10  pedagogi  am  asistat  la  o  lecţie  publică de  limba  franceză  a profesoarei Aurelia  Muştuc în clasa a  IX-a. Au fost 45  minute  de  comunicare  doar  în  limba  franceză. Atmosfera  creativă, formele de lucru  variate,  mijloacele  instructive  selectate  cu  grijă, tactul,  bunăvoinţa  profesoarei  au  încurajat elevii  să se manifeste activ.  Consider  că cel mai bun indicator al  eficienţei  unei  lecţii  sunt  numărul  şi  calitatea   notelor  luate de  elevi.  În  cazul  dat –  doar  note  pozitive.  Un succes evident!

Decada  a  fost  completată  de  un   vibrant   recital  de  poezii şi o minunată expoziţia a gazetelor  de  perete  în care  elevii  şi-au valorificat talentul de a picta şi alte  abilităţile artistice, plasticitatea exprimării scrise, dar şi a celei  orale la prezentarea acestora.

Din sondajul de opinie  organizat de  profesoara  Aurelia Muştuc şi  dra   Taisia Ochişor (la care au participat  144  de  persoane)    a fost clar că toţi intervievaţii   consideră  necesar  a cunoaşte  o  limbă  străină,  iar  49,3%   pledează   pentru  studiul  limbii  engleze. Prima în  topul  preferinţelor, ca destinaţie pentru continuarea  studiilor,  este  Marea  Britanie  (31,25%).

 

Decada a  finalizat      cu  seminarul  Catedrei  limbi  străine  la  care  au  participat  toate  cadrele  didactice  din    instituţie.

***

Cunoştinţele  teoretice  au cu adevărat valoare  doar atunci când  se  materializează  în  creaţia  discipolilor,  la  orice  disciplină –   fizică,  chimie,  artă  plastică,  limba  română…  Rolul  pedagogului  este  de a  stârni  curiozitatea,  de a lichida  blocajul  emoţional, a  aprinde dorinţa  elevului  de a  ajunge  la  succes,  selectând  în  acest scop  cele  mai  eficiente  metode.  La seminar , aveam senzaţia că mă aflu într-un  adevărat  laborator  de  creaţie,    unde  persista  dorinţa  fiecăruia de a-şi împărtăşi experienţa şi impresiile – Natalia Brad, profesoară de română,  şefa  comisiei  metodice Limbă şi  comunicare,  Veronica Şaptelici,  profesoară de română,  şefa  Catedrei  de  dirigenţie,  dl  Tudor Corai,  istorie   ş. a.

… În  pauză  am  întrebat-o  pe  dna  Muştuc:

                – Nu  vă  tentează  ideea  de  a  părăsi  Moldova?                                       

– Am  să  vă   răspund  cu  vorba  tatei:  ,,Vom  fi  ultimii care  vom  stinge  lumina  în  aeroportul  Chişinău.  Nu  vom  pleca  niciodată,    poate  doar  la  vreo  stagiu peste hotare.

Alături  se  afla  domnişoara  Taisia  Ochişanu,  profesoară  de  limba  engleză, cea  mai  tânără   în  colectivul   profesoral. Trudeşte  pe  tărâmul  pedagogic de  doi  ani, imediat  după  absolvirea  Universităţii  Pedagogice  ,,I. Creangă” .  Participând  la  mai  multe  activităţi,  am  avut  posibilitatea  să  o  cunosc,  e  viu   model   al  tânărului  specialist  – bun  orator şi gânditor, deschis spre  tot  ce  e  nou,  cu spirit de echipă. O  întreb:

– Când aţi conştientizat că doriţi  să  deveniţi  pedagog? 

– De  mică mi-am dorit să  predau  anume limba  engleză. Însă nu oriunde, ci în     capitală.

–  Visul  v-a  devenit  realitate. Ce  mesaj  aţi transmite  profesorilor Dumneavoastră?                      

– Un  sincer  mulţumesc  dascălilor  mei  de  la  Liceul  Teoretic ,, Alexei  Mateevici”,  Căuşeni.

– Cum sunt elevii?

– Activi, energici, perseverenţi. Mereu ocupaţi. Întrucât practică sportul,  au  ţinute  impecabile.

***

Seminarul a fost consacrat predării limbii  moderne  prin  prisma  comunicării,  a  creativităţii,  însă la toate  activităţile  în  capul  mesei  a  fost  limba  română, graiul  nostru  sfânt.  În acest sens, exemplul      directorului  adjunct  pentru  instruire,  Fatima Laşcu, este unul cât se poate de elocvent. Osetincă  de origine, ea cunoaşte foarte bine  română,  o  vorbeşte fluent,  apelând la un limbaj literar şi didactico-ştiinţific impecabil.  În  fiecare  cuvânt pune dragoste,  astfel făcând  şi limba engleză  mai  duioasă  şi  mai  atractivă  pentru  studiu.

P.S. S-au deschis  hotarele… Îmi  doresc  să  apucăm   timpurile  când  noi,  copiii  noştri,  străinii  vor putea să aleagă  oricare stat din lume  pentru  studii,  competiţii  sportive,  conferinţe  ştiinţifice,  stagii,  căsătorii  mixte,  schimb  de  experienţă,  odihnă. Distanţele să rămână doar o amintire…                                                                                                               

Victoria  LAZARIUC

Comenteaza